Duurzaam ondernemen wordt niet alleen belangrijker als we de toekomst van onze planeet willen waarborgen, het wordt ook steeds populairder. En dat is logisch, want een groeiend aantal klanten begint te eisen dat het bedrijf waar ze zaken mee doen, tenminste iets doet aan duurzaamheid.

Maar duurzaam ondernemen gaat verder dan een papieren rietje in je milkshake steken en daarmee roepen dat je 300 schildpadden op jaarbasis redt. Als je het goed wilt doen, dan vraagt het een serieuze inspanning van meerdere onderdelen van het bedrijf. Daar zitten dan ook wel de nodige voordelen aan vast, want echt duurzaam ondernemen is niet alleen beter voor het milieu, maar kan ook ingezet worden als een goede marketingtool.

En op beide fronten neemt Salesforce, een van ’s werelds grootste aanbieders van CRM-software, het voortouw. “We hebben als voornemen om tegen 2030 onze uitstoot met 50 procent te verlagen, tegen 2040 moet dit 100 procent zijn”, zegt Sunya Norman, hoofd Environment Sustainability en Governance (ESG) bij Salesforce, tegen Business Insider.

Het bedrijf lanceert op het jaarlijks terugkerende tech-event Dreamforce een nieuwe tool om de CO2-uitstoot van bedrijven te meten en komt daarbij ook met een shop waar CO2-compensatie gekocht kan worden.

Je zou daarmee dus heel makkelijk je CO2-uitstoot kunnen compenseren door bijvoorbeeld bomen te laten planten, maar dat zou wel erg makkelijk zijn. En dat wil Norman ook niet aanmoedigen. Bij Salesforce geven ze dan ook het goede voorbeeld, want ze hebben het hele bedrijf, alle kantoorpanden, servercapaciteit, bedrijfsvoering en meer doorgrond om te kijken waar de CO2-uitstoot kan worden teruggebracht.

Daardoor zijn de panden van het bedrijf nu CO2-neutraal en zijn bedrijfsprocessen gestroomlijnd om nog meer op uitstoot te besparen. En dat gaat zelfs door naar toeleveranciers. Wil je zaken blijven doen met Salesforce, dan moet je een rapport inleveren waaruit blijkt dat je duurzaam onderneemt en voldoet aan de door Salesforce opgelegde criteria op dat gebied. En daar moet je jaarlijks een update van geven.

Salesforce Tower in San Francisco
Salesforce Tower in San Francisco
Salesforce

“En nee, dat hoeven ze niet alleen te doen, daar helpen we ze natuurlijk bij. We begeleiden ze in het opstellen van het rapport en geven ze richting in wat en waar ze kunnen meten en waar ze veel kunnen winnen", aldus Norman.

Nu biedt Salesforce de handvatten om enigszins eenvoudig je CO2-uitstoot te meten en daarop actie te ondernemen, maar dat is niet weggelegd voor alle bedrijven. De software is namelijk niet heel goedkoop. Daarom vroegen we Norman naar enkele stappen die je als bedrijf kunt doorlopen om te starten met duurzaam ondernemen.

Hoe begin je met verduurzamen?

“Begin met het doorgronden van je bedrijf. Dat klinkt als een grote stap, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn”, zegt Norman. “Het is wel de belangrijkste stap, want als je weet wat er precies binnen je bedrijf gebeurt en wat er geproduceerd wordt, kun je ook identificeren waar het meest wordt uitgestoten.”

Volgens Norman kan dit process best eenvoudig in grote lijnen gedaan worden aan de hand van voorbeelden waarvan er genoeg online te vinden zijn. “Zoek naar een bedrijfscase in dezelfde branche waarin je actief bent en kijk naar de overeenkomsten binnen jouw en de case. Hieruit kun je al de grootste punten opmaken”, aldus Norman.

Kun je geen voorbeelden vinden? Dan is het misschien een optie om contact te zoeken met andere ondernemers in dezelfde branche via een overkoepelende organisatie of club. Wellicht hebben deze informatie die je kunt inwinnen.

Mocht dat er niet of in beperkte mate zijn, dan is er nog de mogelijkheid om met een branchegenoot te gaan samenwerken. Vele handen maken immers licht werk.

Nadat er duidelijk is wat er binnen het bedrijf gebeurt, kan er een plan van aanpak gemaakt worden. “Daarbij is het belangrijk om een afweging te maken wat je wel en niet aanpakt, maar laat je vooral niet stoppen door perfectie”, lacht Norman. “Het handigst is om te beginnen bij het aanpakken van bijvoorbeeld een bedrijfsproces dat weinig impact heeft op de resultaten van het bedrijf, maar wel een grote impact heeft op de CO2-uitstoot.”

Norman geeft als voorbeeld een ingrijpende aanpassing in de transportroutes van Coca Cola Duitsland. Deze werden zodanig verbeterd dat er niet alleen meer afleveringen per dag gedaan konden worden, maar hier ook nog eens minder vrachtwagens en minder afgelegde kilometers voor nodig waren. “En hoe minder vrachtwagens er hoeven te rijden, hoe beter dat is voor het milieu”, zegt Norman.

Een andere afweging voor prioriteit kan zijn om te focussen op zogenoemde 'quick wins'. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het overstappen op duurzamere verbruiksartikelen.

Eyoel Kahssay/Unsplash

Plan gemaakt, en dan?

Nu je weet waar je kunt ingrijpen en waar niet, is het tijd voor actie. En waar je zelf niet kunt ingrijpen, kun je hulp inschakelen. “Want hoe goed je het ook doet, elk bedrijf blijft altijd een beetje CO2 uitstoten”, zegt Norman. “Daarvoor zul je dan ook moeten kijken naar compensatie door samen te werken met bedrijven die CO2-compensatie aanbieden.”

Dat lijkt de makkelijkste stap in het hele proces, maar dat is het niet. Het gaat verder dan uitrekenen hoeveel CO2-uitstoot gecompenseerd moet worden en dat via een derde partij door middel van het planten van bomen te doen.

“Helaas is er in deze wereld ook nog veel onduidelijkheid”, zegt Norman. “Vaak is onduidelijk hoeveel er daadwerkelijk gecompenseerd wordt en wat de bedrijven precies doen.” Het is dan ook zaak dat je goed kijkt naar degene met wie je zaken wilt doen.

Salesdoet doet dit met zijn NetZero Marketplace. In die shop kan iedereen CO2-credits kopen van betrouwbare initiatieven. Alle bedrijven die in de store te vinden zijn, zijn namelijk stuk voor stuk door Salesforce doorgrond en goedgekeurd op stevige criteria. Zo weet je zeker dat CO2-compensatie ook echt CO2-compensatie is.

“Maar voel je vooral niet verplicht om via de store je uitstoot te compenseren. Er zijn zoveel goede initiatieven en wij hebben slechts een beperkte selectie hiervan. De anderen verdienen ook steun”, zegt Norman. “Kijk ook zeker naar lokale initiatieven, die kunnen vaak grote impact hebben, ook op de omgeving waarin je zelf zaken doet.”

LEES OOK: Oprichter van outdoormerk Patagonia doet zijn miljardenbedrijf over aan goede doelen die zich inzetten voor klimaat